-
Μ’ ένα βιβλίο συζητώ διαδικτυακά: “Στου Χατζηφράγκου"
-
7 Δανειστικές Βιβλιοθήκες προικίζουν τα χωριά μας
Αποκτήστε δωρεάν από το διαδίκτυο το βιβλίο «Όμορφη ζωή»
Εβδομάδα Βιβλίου
Bάλτε στο πρόγραμμα ένα σπουδαίο... “μάθημα”!
Mεγάλο σχολείο για τους μαθητές σας!
- 5 μέρες ξεχωριστές για τα παιδιά του Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου
- 5 μέρες που διακόπτουν ευχάριστα τη σχολική καθημερινότητα
- 5 μέρες δημιουργικής απασχόλησης και συμμετοχικής δράσης
- 5 μέρες παιxνιδιού, πρωτόγνωρων εμπειριών, κοινωνικού έργου
Δυναμώστε την αγάπη τους για το βιβλίο
Αύριο θα σας ευγνωμονούν
Οργανώστε μια ξεχωριστή εβδομάδα για τους μαθητές σας μέσα στο σχολείο σε συνεργασία με τη Λέσχη.
Στόχοι
- Να καλλιεργηθεί στην μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα η αγάπη για το διάβασμα.
- Να γνωρίσουν οι μαθητές σας βιβλία ποιότητας που ψυχαγωγούν, μορφώνουν, εμπνέουν.
- Να αναπτύξουν πρωτοβουλίες και συμμετοχική δράση με επίκεντρο το ποιοτικό βιβλίο.
- Να ενισχυθεί το πνεύμα συνεργασίας, ομαδικότητας, οργανωτικότητας.
- Να συνδεθεί το βιβλίο με τη ζωή.
- Να γίνει ο πολιτισμός βίωμα, “μάθημα” καθημερινής συμπεριφοράς και ευαισθητοποίησης.
Χτύπησε διάλειμμα!
Ένα ευχάριστο αλλά και μορφωτικό διάλειμμα χτυπά για όλους στο σχολείο.
Μαθητές, δάσκαλοι, καθηγητές και η Λέσχη, αγωνίζονται στη μικρή κοινωνία του σχολείου για ένα σημαντικό κοινωνικό έργο.
Να πάνε, με το δικό τους τρόπο, τον πολιτισμό ένα βήμα πιο μπροστά.
Με πρωταγωνιστές τους μαθητές!
Οι μαθητικές ομάδες συμμετοχής, οι δημόσιες σχέσεις, οι αφισοκολλητές, η λοταρία, οι οργανωτές, οι υπεύθυνοι της έκθεσης, οι ομάδες βιβλιοφιλίας και το εξειδικευμένο επιτελείο μας, δίνουν με ενθουσιασμό το παρόν τους στο σχολείο σας.
Όλοι ενώνουν τις δυνάμεις τους με στόχο την προβολή και εξοικείωση με το ποιοτικό βιβλίο.
Όλοι και όλα γίνονται μέσα αγωγής, επικοινωνίας, πολιτισμού.
Γιατί να συνεργαστείτε με την Λέσχη
- Είναι Πολιτιστικός Οργανισμός, εθελοντικός, μη κερδοσκοπικός. Η φιλοσοφία της στηρίζεται στο τρίπτυχο: ποιότητα, άρτιος άνθρωπος, νέος πολιτισμός.
- Είναι η μοναδική που εμπνέει και οργανώνει Εβδομάδες Βιβλίου με μεγάλη απήχηση. Ήδη έχει στο ενεργητικό της 160.
- Καινοτομία
Μοναδικό σύστημα αξιολόγησης
από αναγνώστες σε αναγνώστες
8.500 επιλογές κάνουν τη διαφορά.
H ιδιαίτερη συνεισφορά της Ελληνικής Λέσχης του Βιβλίου στο ποιοτικό βιβλίο, βασίζεται σε ένα μοναδικό στο χώρο σύστημα αξιολόγησης. Τα βιβλία για να αξιολογηθούν, διαβάζονται από απλούς ανθρώπους που έχουν κριτήριο κι ευαισθησίες. Έτσι η αξιολόγηση των βιβλίων της, γίνεται από αναγνώστες, απευθύνεται σε αναγνώστες και εκφράζεται μέσα στον ευρύ χώρο «Βιβλίο και Ζωή» καλύπτοντας όλο το φάσμα του πολιτισμού. Μέσα από αυτό το σύστημα αξιολογούμε, επιλέγουμε και προτείνουμε 8.500 βιβλία-430 είδη για κάθε αναγνώστη - από 560 εκδότες. - Ξέρει πώς να προσελκύει επισκέπτες σε κάθε της εκδήλωση.
Με ενέργειες προβολής και δημοσιότητας, με προσεγμένο και αξιόπιστο επικοινωνιακό υλικό, κυρίως όμως με το πάθος της για το ποιοτικό βιβλίο.
Ο ενθουσιασμός και ο γιορτινός χαρακτήρας των εκδηλώσεων της, κερδίζουν το ενδιαφέρον όλων.
Τέλος καλό... βιβλία καλά!
Κάθε φορά που τελειώνει μια Εβδομάδα Βιβλίου μια νέα αρχή γίνεται.
Δημιουργείται ή εμπλουτίζεται η δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου σας αλλά και η δανειστική βιβλιοθήκη απομονωμένων-ακριτικών χωριών της χώρας μας.
Και οι δύο κινήσεις αξίζουν και παράγουν πολιτισμό!
Η Εβδομάδα Βιβλίου και οι Εκδηλώσεις της
Πανηγυρική έναρξη
Κάτι καινούργιο ζει το σχολείο. Ξεκινά μια διαφορετική γιορτή που μας ενώνει, με κέντρο το καλό βιβλίο. Μικροί, μεγάλοι είναι ελεύθεροι να εκφραστούν, να δημιουργήσουν, να συνεργαστούν, να ανακαλύψουν, να αναλάβουν πρωτοβουλίες και ευθύνες.
Χαρά, ενθουσιασμός, συνεργασία. Το εγώ γίνεται εμείς.
Όλοι μαζί για κοινούς στόχους.
Ψυχαγωγία για παιδιά
Παιχνίδια, τραγούδια, σκετς, αφήγημα με συνοδεία κιθάρας.
Απαραίτητα: ενθουσιασμός και 60 παιδιά 8-11 χρονών
Ομαδάρχες: 6 μαθητές γ΄γυμνασίου, λυκείου ή φοιτητές
Βοηθοί: 6 μαθητές α΄ή β΄γυμνασίου
Διάρκεια: 11/2 - 2 ώρες
Τα παιδία ζωγραφίζει... για την έκθεση και το σχολείο τους.
Θέματα: “το βιβλίο καλός μας φίλος”, “καλοκαιράκι και βιβλίο” ή έμπνευση από αποσπάσματα βιβλίων.
Προετοιμασία βιβλίων για δανειστικές βιβλιοθήκες
Ντύσιμο βιβλίων, δημιουργία σελιδοδεικτών, ζωγραφιστό γράμμα στο χωριό και στην πόλη, καρτέλες δανεισμού.
Απαραίτητα: ενθουσιασμός και 15 παιδιά ε', στ' δημοτικού, ή α', β' γυμνασίου ή λυκείου.
Διάρκεια: 2 ώρες
Μ’ ένα βιβλίο συζητώ
Θέμα: εφηβικά προβλήματα “κατανόηση για τους νέους” του Δρος Γρίγκατ ή “το παιδί σας γίνεται έφηβος” των Λαμιράλ-Ριπώ.
Συζήτηση πάνω στα καίρια εφηβικά προβλήματα: “δε θέλησαν να με ακούσουν’’, “η πλήξη’’, “το φλερτ’’, “σχολικός έλεγχος’’, “τα ναρκωτικά’’.
Aπευθύνεται: σε παιδιά 13-15 χρονών, γονείς, παιδαγωγούς
Διάρκεια: 11/2 ώρα
Μ’ ένα βιβλίο συζητώ
Θέμα: η πρόκληση της ελευθερίας
Η διερεύνηση της ελευθερίας στο σύγχρονο υπαρξιακό επίπεδο.
Δίνεται βιβλιογραφία.
Aπευθύνεται: σε παιδιά λυκείου και μεγάλους.
Διάρκεια: 11/2 ώρα
Διάλεξη-Συζήτηση
Θέμα: το ελεύθερο διάβασμα του παιδιού και του νέου
Το βιβλίο, μέσο αγωγής σε μια προσπάθεια σύνθεσης της πλούσιας ελληνικής παράδοσης και των σύγχρονων αναγκών του νέου ανθρώπου.
Aπευθύνεται: σε νέους, δασκάλους, καθηγητές, γονείς.
Διάρκεια: 1 ώρα
Έκθεση-διάθεση βιβλίων
Aπευθύνεται: σε μαθητές, δασκάλους, καθηγητές, γονείς
Περιλαμβάνει: περίπου 1.000 βιβλία επιλογής από 300 εκδότες
εμπνευσμένα άριστα πολύ καλά
Τα παραπάνω διακριτικά σύμβολα είναι η εγγύηση ότι τα βιβλία που φτάνουν στα χέρια των αναγνωστών , ανήκουν στα καλύτερα της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Η ηλικιακή γκάμα που καλύπτουν οι εκθέσεις της Λέσχης:
2–7
8-13
14+
Ενήλικες
Βιβλία από όλο τον κόσμο της γνώσης: γενικού περιεχομένου, μυθιστόρημα-διήγημα, βιογραφία-ιστορία, ποίηση-θέατρο, τέχνη, ταξίδια-γεωγραφία, φυσικές-τεχνικές επιστήμες, φιλοσοφία-κοσμοθεωρία-θρησκεία κι ακόμα δοκίμια, χιούμορ, σπορ, μαγειρική, hobby.
Τιμές: καθορισμένες από τους εκδότες.
Έσοδα: μέρος των εσόδων βοηθούν στη δημιουργία δανειστικών βιβλιοθηκών.
Λοταρία για το βιβλίο του χωριού
Aπευθύνεται: σε μαθητές, δασκάλους, καθηγητές, γονείς
Σκοπός: δημιουργία-εμπλουτισμός δανειστικών βιβλιοθηκών σε απομονωμένα και ακριτικά χωριά και στο σχολείο σας ή στον πολιτιστικό φορέα που συμμετέχει στην Εβδομάδα Βιβλίου. Συμμετέχουν: παιδιά δημοτικού 9-11 χρονών ή γυμνασίου, λυκείου στο ρόλο των “πρακτορείων” ή “λαχειοπωλών”.
Έσοδα Λοταρίας
65% διατίθεται στη δημιουργία Δανειστικής Βιβλιοθήκης του σχολείου σας ή άλλου πολιτιστικού φορέα που συμμετέχει στην Εβδομάδα Βιβλίου.
20% διατίθεται για την ενίσχυση-εμπλουτισμό δανειστικής βιβλιοθήκης απομονωμένου ή ακριτικού ελληνικού χωριού.
15% στα βιβλία-δώρα των τυχερών της κλήρωσης.
Πανηγυρική λήξη
Μια δημιουργική εβδομάδα έφτασε στο τέλος της, με τη δύναμη της συνεργασίας. Το αποτέλεσμα, μεγάλο.
Όλοι μαζί κάνουμε θαύματα!
Απολογισμός: Κοινωνική προσφορά. 2 δανειστικές βιβλιοθήκες γεννήθηκαν.
Μία στο σχολείο και μία των συνανθρώπων μας, στα απομονωμένα και ακριτικά χωριά της Ελλάδας.
EBΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
εσύ τι… ομάδα είσαι;
γίνε πρωταγωνιστής στην Εβδομάδα Βιβλίου!
Δημοσίων Σχέσεων: δώσε διαστάσεις δημοσιότητας στην εβδομάδα βιβλίου. Βγάλε είδηση, ανακοινώσεις απ’ το μικρόφωνο, φτιάξε graffiti. Τράβα φωτογραφίες, ετοίμασε φωτοκολλάζ. Εντός, εκτός, δημοσίως και prive μοίρασε έντυπο υλικό, ετοίμασε δελτίο τύπου, γράψε ραδιοφωνικό, να παιχτεί σε σταθμούς, πάρε συνεντεύξεις, γέμισε με εντυπώσεις το βιβλίο επισκεπτών, κράτα την agenda της ημέρας.
Αφισοκολλητών: κόλλησε έγκαιρα αφίσες και προγράμματα, μέσα κι έξω από το σχολείο, να φαίνονται, να... βγάζουν μάτι, να έρθουν όλοι, θέλουμε κοινό!
Λοταρίας: πούλησε λαχνούς σε... λυτούς και δεμένους από κοντά, από το τηλέφωνο ή το internet. Βγάλε αλησμόνητες photo.
Γίνε για λίγο «πράκτορας» ή λαχειοπώλης, συγκέντρωσε ρευστό!
Δανειστικής Βιβλιοθήκης: δάνεισε, διάδωσε ποιοτικά βιβλία εντός και εκτός ομάδας, πληροφόρησε για τη λειτουργία της Δανειστικής σας Βιβλιοθήκης. Βγάλε φωτογραφίες, διάλεξε “σκόρπια πουλιά”. Προετοίμασε βιβλία για τη βιβλιοθήκη του σχολείου σου ή του χωριού που θα σταλούν, φτιάξε φωτοκολλάζ, παίξτε θέατρο, γνωρίστε τον “Φιλιτά”.
Ζωγραφικής: όλοι μαζί εμπνευστείτε ελεύθερα, κάντε έκθεση, διαγωνιστείτε, βραβεύστε-βραβευτείτε, είστε team! Photo απαραίτητες.
Ποίησης-μουσικής-τραγουδιού-χορού: δημιουργήστε μια ομάδα τέχνης.
Διαβάστε, γράψτε, απαγγείλετε, μελοποιήστε, ηχογραφήστε ποιήματα.
- Τραγουδήστε συντροφιά με αγαπημένα σας μουσικά όργανα. Φωτογραφηθείτε.
- Στήστε ένα μουσικό γκρουπάκι κι αφήστε τις νότες να σας παρασύρουν.
- Ετοιμάστε προσκλήσεις για να 'χετε ακροατήριο.
- Πώς σας φαίνεται η ιδέα μιας χορογραφίας εμπνευσμένης μέσα ή έξω από ένα βιβλίο;
Ψυχαγωγίας: ετοίμασε αίθουσα, βρείτε κιθαρίστα, τραγουδήστε, γελάστε, πείτε ανέκδοτα, κάντε πλάκα, κάντε παιχνίδι, παίξτε σκετς, βγάλτε φωτογραφίες.
Έκθεσης: Mετέφερε βιβλία, στήσε σταντ, νιώσε για λίγο... περήφανη μεταφορική!
Tοποθέτησε, ταξινόμησε βιβλία, πούλησε βιβλία, πάρε - δώσε παραγγελίες, κόψε αποδείξεις!
Κρέμασε λάβαρα, πίνακες, διακοσμημένα θέματα.
Όλα έτοιμα; Βγάλε φωτογραφίες, είσαι στα μέσα και στα έξω!
Υποδέξου θερμά τους επισκέπτες, ξενάγησέ τους στο θαυμαστό κόσμο των βιβλίων, διάλεξε “σκόρπια πουλιά”, βάζε τάξη, βοήθησε στο κλείσιμο της Εβδομάδας Βιβλίου.
Ταμιών: άνοιξε, κράτησε, κλείσε ταμείο, συγκέντρωσε budget, είσαι συνεργάτης σε μια μεγάλη κοινωνική προσφορά.
Σκέψεις για το σπίτι... μετά την εκδήλωση “Μ’ ένα βιβλίο συζητώ”
Δύο χρήσιμα λόγια - τροφή για την ευαίσθητη σχέση γονιών και εφήβων.
“Το παιδί σας γίνεται έφηβος” των Λαμιράλ & Ριπώ
Από τα 115 θέματα του βιβλίου συνήθως συζητούνται 4 από τις αντίστοιχες ενότητες:
“Δεν θέλησαν να με ακούσουν” σ. 27 – Οικογενειακά προβλήματα
“Μαθητικός έλεγχος” σ.147 – Κοινωνικά προβλήματα
“Το φλερτ” σ.185 – Κοινωνικά προβλήματα
“Δεν υπάρχουν καλά ναρκωτικά” σ.251 – Σύγχρονα προβλήματα
Ένας σύγχρονος καθημερινός διάλογος ανάμεσα σε γονείς ή και παιδιά θέτει το πρόβλημα. Ακολουθεί συζήτηση με τα παιδιά. Διαβάζεται από τον εισηγητή η άποψη της ψυχολόγου. Και πάλι πάνω σ’αυτή ζητείται η άποψη των νέων που, συνήθως, συμφωνούν. Ακολουθούν τυχόν γενικές παρατηρήσεις με τις οποίες τονίζεται η μέθοδος ή η παιδαγωγική του βιβλίου και προχωράμε στο επόμενο θέμα.
Κατά την εκδήλωση ακολουθείται η διαλεκτική μέθοδος του βιβλίου. Διακρίνονται η παραδοσιακή αυταρχική αγωγή, η σύγχρονη, στο άλλο άκρο, φιλελεύθερη αγωγή του “Laissez faire”: Δηλαδή η παραίτηση από κάθε αγωγή.
Και ανάμεσα σ’αυτά τα ακραία συστήματα, η χρυσή τομή, η ανθρώπινη αγωγή.
Εκείνη του διαλόγου, της κατανόησης, της ευθύτητας, της ειλικρίνειας, της ευθύνης, της αυτοπειθαρχίας, της ελπίδας, της αγάπης, της δημιουργίας...
Κατά συνέπεια η ψυχολογία του βιβλίου είναι της ανοιχτής Ανθρωπολογικής Σχολής Μοντεσσόρι, Δελμούζος, Β. Φράνκλ, Λέο Μπουσκάλια, Π.Τουρνιέ, Ι. Καρούζο, Ε. Άππλη, Α. Ασπιώτης, Κ. Μιχαηλίδης, Αλ. Κοσμόπουλος (Σχεσιοδυναμική Παιδαγωγική του προσώπου) κ.ά.
Το βιβλίο δεν δίνει έτοιμες λύσεις. Βοηθά όμως ανοίγοντας δρόμους με τη γνώση, την κατανόηση, τον διάλογο της αγάπης ώστε να αναζητήσουν τα ίδια τα πρόσωπα τις δικές τους λύσεις.
Το βιβλίο αποτελεί σύνθεση που προέκυψε από τη συνεργασία πολλών γονέων, εφήβων, εκπαιδευτικών, ψυχολόγων, σχολικών συμβούλων, ειδικών του επαγγελματικού προσανατολισμού.
Αυτό σημαίνει ότι είναι πιο κοντά στην πολυσύνθετη πραγματικότητα των εφήβων και στο περιεχόμενο και στη μορφή.
Η γραφή του βιβλίου είναι ένα ακόμα προσόν του. Η γλώσσα του, χωρίς ορολογίες ψυχολογίας και δυσνόητες λέξεις, είναι σφιχτοδεμένη χωρίς πλατειασμούς. Ακριβολογεί και με σεβασμό στους “αντιπάλους”, με κοινό νου κάνει χρήσιμες υποδείξεις, νηφάλιες και αντικειμενικές ώστε να πείθει και να οδηγεί σε διάλογο και τους πιο δύσκολους ή μονόχνωτους χαρακτήρες.
Άλλωστε, ο διάλογος έχει και τις προϋποθέσεις του: Σεβασμός στη γνώμη του άλλου, κατανόηση, αντικειμενικότητα, γνώση θέματος και πραγματικότητας τακτική “ανοικτών θυρών”.
H μόρφωση -όπου και το ποιοτικό βιβλίο- δεν είναι τυπικό προσόν, πολυτέλεια ή πόζα αλλά ουσία και ύφος ζωής.
Αυταρχική ή Φιλελεύθερη αγωγή; Συντηρητική ή Προοδευτική;
Χάθηκε η Ανθρώπινη Αγωγή;1
Προσωπική μαρτυρία της Ήβης Σταυροπούλου, Γενικής Γραμματέως της Ελληνικής Λέσχης του Βιβλίου.
Δυσκολεύτηκα να γίνω μητέρα!.. Και παρόλο που το' θελα πολύ και κάθε φορά λαχταρούσα και ακολουθούσε απογοήτευση, ήλπιζα κι επέμενα! Φαντάζεστε τη χαρά μου, όταν, ύστερα από πέντε χρόνια συνέβη το ευτυχές γεγονός και απόκτησα, όχι ένα αλλά δύο παιδιά: Δίδυμα! Και αγόρι και κορίτσι. Ήταν ένα θαύμα, ένα δώρο θεόσταλτο. Γι' αυτό αγαπούσα πιο πολύ, θα' λεγα, τα παιδιά μου, παρ' όλο ότι προσπαθούσα να μεγαλώνουν φυσιολογικά: Με ενδιαφέρον και φροντίδα για τις υλικές, ψυχόπνευματικές ανάγκες τους, χωρίς όμως να γίνομαι καταπιεστική - τάχα - για το καλό τους...
Και αυτή η μέση ή χρυσή τομή, όπως λέγεται στα μαθηματικά, ήταν σχετικά εύκολη στην παιδική ηλικία, αργότερα όμως, στην εφηβεία, τα πράγματα έγιναν δύσκολα.
Όταν η Μαρία μου έγινε 14 χρόνων, όπως εσείς τώρα, βρέθηκα στο ίδιο δίλημμα με τις μητέρες του βιβλίου. Επρόκειτο για μια τριήμερη εκδρομή στο νησάκι Γαύδος, κοντά στην Κρήτη. Θα πήγαινε με μια παρέα παιδιών που ήδη την είχαν αποφασίσει. Η Μαρία ήθελε πολύ να πάει σ' αυτή την εκδρομή και δεν έκρυβε καθόλου τη χαρά της αν και συνυπήρχε η ανησυχία, μήπως και δεν της το επιτρέψω. Καθώς μ' έβλεπε σκεπτική, χωρίς να ενθουσιάζομαι, όπως σε άλλες περιπτώσεις, με κοίταζε με τα νοήμονα μάτια της, ερωτηματικά, γεμάτα από ανάμικτα αισθήματα...
Κι εγώ βρισκόμουν σ' αυτή την κατάσταση που λέμε "μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα!". Το μητρικό μου ένστικτο χτύπαγε επίμονα καμπανάκι κινδύνου! Ενώ η αγάπη μου για τη Μαρία δεν μ' άφηνε να της στερήσω αυτή τη χαρά... Τελικά της είπα:
- Παρόλο που είσαι 14 μόνο χρόνων, συχνά διαπιστώνω ότι σκέφτεσαι ώριμα. Τους πιθανούς κινδύνους τους γνωρίζεις. Πιστεύω ότι αν παρουσιαστούν, θα τους αντιμετωπίσεις σαν υπεύθυνο άτομο.
Με κοίταξε για μια στιγμή σιωπηλή σα να' θελε να εντυπωθεί τα λόγια μου και μετά, περιχαρής, με φίλησε. Η αγάπη μας υπήρχε αμοιβαία, δυνατή και η καλύτερη εγγύηση για το άγνωστο και αβέβαιο μέλλον.
Όταν γύρισε, ήταν διπλά χαρούμενη και μου εκμυστηρεύτηκε:
- Είχες δίκιο που ανησυχούσες, μητέρα. Μα σ' ευχαριστώ θερμά που με εμπιστεύτηκες! Μου έδωσες έτσι μια ευκαιρία να δω κάποιες άσχημες πλευρές της ζωής. Αλλά και τη δύναμη να τις αντιμετωπίσω...
Παρά την ηλικία της είχε συνειδητοποιήσει ότι ο γνήσιος έρωτας δεν περιορίζεται σε μια τυχαία συνεύρεση, ούτε σε στιγμιαία ικανοποίηση εγωισμών και παθών. Προϋποθέτει κάτι βαθύτερο και χωρίς συναισθηματικό και πνευματικό αντίκρισμα ο έρωτας θα έμενε πρόσκαιρος, επιδερμικός, αδικαίωτος...
Η Μαρία τελείωσε νομικά με ειδικότητα στα "Ανθρώπινα Δικαιώματα", ενώ εθελοντικά εργαζόταν στο Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες. Στη συνέχεια πήρε Μάστερ Διεθνούς Δικαίου στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ όπου γνώρισε τον Στέφανο Σούππερτ, νομικό, όπως κι αυτή και θαυμάσιο άνθρωπο... Η πνευματική φιλία τους οδήγησε σε γνωριμία και αλληλοεκτίμηση και, στη συνέχεια, σε αισθηματικό δεσμό και γάμο. Έχουν ένα κοριτσάκι και η Μαρία τώρα εργάζεται στην Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, αγωνιζόμενη με γνώση και πάθος για τους ποικίλους κατατρεγμένους πληθυσμούς του πλανήτη μας. Πετάει, πότε στη Βοσνία, πότε στη Σρι Λάνκα, πότε στο Περού... Διαπιστώνει ανάγκες σε τρόφιμα, φάρμακα, ρουχισμό, σκηνές, Συντονίζει εθελοντικούς φορείς και κρατικές υπηρεσίες. Συντάσσει σχετικές αναφορές και εισηγήσεις με προτάσεις. Είναι, όπως τότε στα 14 της, ένα υπεύθυνο άτομο για τον εαυτό της, τους δικούς της, τους όποιους μακρινούς "πλησίον".
1 Από το θέμα «Το φλερτ» που συζητήθηκε με τα παιδιά της γ' γυμνασίου.
Oι ιδέες είναι σαν τα πουλιά.
Πετούν ελεύθερα εδώ κι εκεί
και γίνονται οι δάσκαλοι της ελευθερίας
από τα χαμηλά της ελευθερίας προς τα ψηλά!
Φίλοι του βιβλίου σας στέλνουν ιδέες
που τους συγκίνησαν από συγγραφείς που γνώρισαν
από βιβλία που αγάπησαν.
Ας μην κλείνουμε τα μάτια και ας μη βουλώνουμε τα αυτιά. Με αυτούς τους νέους, επιτελείται η πρόοδος. Δεν βράζει και δεν ενθουσιάζεται κανείς στα 40 χρόνια του, μα στα 20. Η εφηβική είναι η ηλικία που, μέσα στο νέο, ωριμάζουν οι ευθύνες του αντίκρυ στον κόσμο και στην κοινωνία.
σ.11
Ανοίγω διάλογο δε σημαίνει: Εκφέρω κρίσεις. Σημαίνει: Ακούω τι λέει ο άλλος, δοκιμάζω να κατανοήσω και να απαντήσω. Από κατανόηση και από πραγματική επικοινωνία έχουν ανάγκη οι έφηβοι.
σ.21
Ξέρετε για ποιό πράμα κατηγορούν πολλοί έφηβοι τους γονείς τους; Για το πώς δεν παραδέχονται ότι μπορούν να γελαστούν και να πέσουν έξω.
σ. 26
Η εμπιστοσύνη ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά θεμελιώνεται, συχνά, πάνω σε αστάθμητους παράγοντες.
σ. 29
Ο μεγάλος κίνδυνος των ναρκωτικών είναι πως αντιπροσωπεύουν ένα καταφύγιο. 'Ενα καταφύγιο ενάντια στην πραγματικότητα, ενάντια στους άλλους, ενάντια στον ίδιο τον εαυτό μας. Κάθε έφηβος, όμως, είναι ουσιαστικά ανικανοποίητος. Ψάχνει να βρει καταφύγια. Γιατί είναι αβέβαιος, ανήσυχος. Αμφιβάλλει για τον εαυτό του, για το μέλλον του, για τη θέση του στην κοινωνία. Οι νευρικοί, οι ανυπόμονοι, οι αγχωτικοί, εκείνοι που θέλουν να ακολουθήσουν με κάθε θυσία τη μόδα, οι άτολμοι που θέλουν να ελευθερωθούν, εκείνοι που αρνούνται την καταναλωτική κοινωνία... είναι όλοι πιθανοί πελάτες των ναρκωτικών. Το ριπίδι είναι πλατύ.
σ. 250
Οι έφηβοι δε ζητούν να κρίνονται, μα να βοηθούνται. 'Εχουν ανάγκη να τους ακούμε, να κάνουμε μια προσπάθεια για να τους κατανοούμε, πριν να τους κρίνουμε.
σ.30
Για να μεγαλώσει και για να αναθρέψει κανείς παιδιά, το πρώτο που χρειάζεται είναι τούτο:
Να είναι ο ίδιος ώριμος ενήλικος, δηλαδή να έχει αναλάβει τα καθήκοντα των ενηλίκων και να έχει ξεπεράσει την εφηβεία του.
σ.79
Το φλερτ, αν αυτό καθαυτό, δεν είναι επιλήψιμο είναι παιχνίδι επικίνδυνο. Και μια τόσο νέα κοπέλα αν διασκεδάζει προκαλώντας έτσι τα αγόρια, κινδυνεύει να μπλεχτεί σε καταστάσεις πάρα πολύ δυσάρεστες από απειρία και αδεξιότητα.
σ. 186
Ο πατέρας της μπορεί να της εξηγήσει πώς αντιδρά ένας άντρας μπροστά σε μια προκλητική γυναίκα: Προσπαθεί να επωφεληθεί από αυτή, μα δεν έχει καμιά εκτίμηση γι’αυτή. Την περιφρονεί κιόλας και δεν αισθάνεται καμιά τύψη όταν την εγκαταλείπει, αφού πέτυχε από αυτή κάθε τι που επιθυμούσε.
ΛΑΜΙΡΑΛ & ΡΙΠΩ Το παιδί σας γίνεται έφηβος - ΔΠΤ σ. 186
ΕΚΔΟΤΕΣ – ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ: ΔιΠΤυχο
Διάβασε το φωτορεπορτάζ "Η Λέσχη στα Γυμνάσια Ιλίου". Πάτα εδώ
Ψυχαγωγία Εβδομάδας Βιβλίου για παιδιά 8-11
Διάβασε το φωτορεπορτάζ "Η Λέσχη στα Δημοτικά Σχολεία". Πάτα εδώ